وبلاگ مصاف

امريكايي ها ادعا مي كنند سرمايه نهفته افغانستان به قدري مي باشد كه مي تواند با كشور ثروتمندي همچون عربستان رقابت كند، ذخاير معدن اين كشور در ابتدا توسط شوروي كشف شد كه در نهايت حمله شوروي و امريكا را هم به دنبال داشت اما ذره اي از ان منابع به دست افغان ها نرسید.

به گزارش "وبلاگ مصاف" به نقل از world bulletin ، در طي 12 سال اخير، تمامي ثروت معادن كلان افغانستان توسط امريكايي ها غارت شده است.

به گزارش اين منبع، زمين شناسان امريكايي نزديك به 1 تريليون دلار از منابع معدني افغانستان را استخراج كرده اند، اين ذخاير شامل آهن، مس، طلا، كبالت، ليتيوم مي باشند كه براي تبديل يك كشور فقير به مركز معادن جهان كافي مي باشند، اما در طي اين چند سال اين ذخاير استخراج شده به عنوان حق و زحمه امريكايي ها از حضور در افغانستان، از كشور خارج و ذره اي از اين گوهر پر ارزش براي بازسازي زيرساختهاي افغانستان خرج نشده است.

طبق ادعاي كارشناسان و منابع اگاه، ميزان ذخاير معادن در افغانستان به قدري قابل توجه مي باشد كه براي  استخراج آنها و حضور در افغانستان همچنان بايد زمان خريد.

در اين گزارش همچنين اعلام شده است كه مقامات وزارت امور خارجه امريكا در گزارشات خود صراحتاً اعلام كرده اند كه ميزان معادن افغانستان به قدري مي باشد كه مي توانست با كشور ثروتمندي همچون عربستان سعودي رقابت كند و پرونده اين موضوع از مدت ها قبل بين مقامات امريكايي و اسرائيل مورد بحث و گفتگو بوده و اختلافات زيادي در اين فرايند ميان سهم هر طرف وجود داشته است.

مقامات امريكايي ادعا مي كنند، به جز ثروت ذكر شده از معادن افغانستان، سود فروش محصولات خشخاش به تنهايي اين كشور را ثروتمند مي كند، چرا كه بيش از 70% بازار فروش مواد مخدر جهان را در اختيار دارد، كه البته اين ميزان با توجه به حضور چند ساله طالبان در قدرت و توقف اين فرايند شديداً كاهش داشته است.

در اين گزارش همچنين تاكيد شده است كه نزاع ميان شوروي سابق و امريكا بر سر افغانستان نيز مشخص است، در دهه 1970، اولين بار شوروي بود كه از وجود معادن كلان افغانستان اگاه شد، سنگ هاي گران قيمت كوه هاي مرتفع افغانستان از جمله اورانيوم اولين بار توجه مقامات شوروي را به خود جلب كرد و در ادامه در دهه 1980 يك تيم استخراج شوروي ساير معادن و ذخاير گرانقيمت موجود در افغانستان را كشف كردند از جمله، مس، آهن، برليوم، ليتيوم، تانتاليوم و نيوبيوم و...

در سال 1979 هدف اصلي شوروي از حمله به افغانستان براي كنترل اين منابع بود و در طي چند سال اشغال خود، ذخاير زيادي از اين معادن را از كشور خارج كردند كه اين اقدام توجه امريكايي ها را به خود جلب كرد و با نقشه هاي مختلف از جمله حمايت مجاهدين سعي كردند تا هرچه زودتر شوروي را از افغانستان خارج كنند و اجازه ندهند تمامي اين معادن را براي خود استخراج كنند تا اينكه نوبت به خودشان برسد كه اكنون با گذشت 12 سال همچنان در تلاش هستند براي 10 سال ديگر حضور خود را تمديد كنند تا بتوانند ساير معادن كشف نشده را نيز در اختيار بگيرند.

وبلاگ مصاف

برچسب ها

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید: